
Ruth Espinola Soriano de Mello

Bruno Viana de Andrade

comunidades de aprendizagem

programas de ação afirmativa

Tese - Imaíra Portela de Araújo Medeiros - 2024 - Completa.pdf

Esdi de cota: experiences of quota students in a design school
Esdi de cota: experiências de alunos cotistas em uma escola de design”, objetiva expor, através do relato de alunos e ex-alunos da Escola Superior de Desenho Industrial (Esdi/UERJ), por quais transformações o ensino e o campo do design passam com o estabelecimento das políticas de cotas, principalmente no que se refere às relações de raça, classe e territorialidade. A tese também leva em consideração as narrativas ligadas ao pioneirismo do ensino de design no Brasil em Nível Superior, ligado à fundação da Esdi, e o estabelecimento pioneiro da política de cotas na UERJ, Universidade à qual a Escola está vinculada. Neste sentido, o trabalho chama atenção para tensões relativas ao ensino de design, estreitamente atrelado a uma narrativa estética hegemônica e eurocentrada, e as contradições apresentadas por uma sala de aula diversa em experiências e territorialidades.


Seminários continuados NUDE: núcleo de design, corpo, tecnopolítica
The NUDE Continuing Seminar promoted debates on design, gender and justice, highlighting the representation of bodies in the public space and in design historiography. The event featured a lecture by Griselda Flesler (FADU-UBA) on design, memory and justice in forensic medicine, and Raquel Noronha (UFMA), who coordinated the launch of the book Design and Gender: collective teaching experiences.

article: who is better in project planning_ generative artificial intelligence or project managers_.pdf

André Barcaui

most download paper 2024.pdf

International article on artificial intelligence wins award for the highest number of downloads in 2024: over 100,000
Article "Who is better in project planning? Generative artificial intelligence or project managers?" by André Monat and Postdoctoral Fellow André Barcaui exceeds 100,000 downloads in 2024.

Renato Faccini

2AB Editora

Captura de tela de 2025-02-17 16-20-35.png

Learning by Designing
The book proposes a practical approach to basic education, emphasising hands-on learning and the role of teachers as instructional designers. Based on research and the experience of the Design & School Group at Esdi/UERJ, it explores experiments that make learning more engaging and meaningful.

Gabriela de Matos

Gabriela Gaia

Helena Severo

Augusto Ivan Freitas Pinheiro

Barbara Copque

Captura de tela de 2025-02-17 16-01-38.png

Immersions: Art and Architecture
The book of the international seminar Immersions: Art and Architecture (2021) debated the role of architecture and urbanism in contemporary times and their relationship with art. Broadcast online, it promoted the dissemination of these fields and reflected on their social commitments.

Captura de tela de 2025-02-17 15-38-09.png
