--gray-1
--gray-2
--gray-3
--gray-4
--gray-5
--red-1
--red-2
--red-3
--red-4
--red-5
--yellow-1
--yellow-2
--yellow-3
--yellow-4
--yellow-5
--green-1
--green-2
--green-3
--green-4
--green-5
--blue-1
--blue-2
--blue-3
--blue-4
--blue-5
--purple-1
--purple-2
--purple-3
--purple-4
--purple-5

9621 itens encontrados
a-z crono

Captura de tela de 2025-02-17 16-01-38.png

Augusto Ivan Freitas Pinheiro

Barbara Copque

Gabriela de Matos

Gabriela Gaia

Helena Severo

Learning by Designing

The book proposes a practical approach to basic education, emphasising hands-on learning and the role of teachers as instructional designers. Based on research and the experience of the Design & School Group at Esdi/UERJ, it explores experiments that make learning more engaging and meaningful.

Captura de tela de 2025-02-17 16-20-35.png

2AB Editora

Renato Faccini

PPDESDI

International article on artificial intelligence wins award for the highest number of downloads in 2024: over 100,000

Article "Who is better in project planning? Generative artificial intelligence or project managers?" by André Monat and Postdoctoral Fellow André Barcaui exceeds 100,000 downloads in 2024.

ver notícia
19 fev 2024

most download paper 2024.pdf

André Barcaui

article: who is better in project planning_ generative artificial intelligence or project managers_.pdf

18 fev 2025
PPDESDI

Seminários continuados NUDE: núcleo de design, corpo, tecnopolítica

The NUDE Continuing Seminar promoted debates on design, gender and justice, highlighting the representation of bodies in the public space and in design historiography. The event featured a lecture by Griselda Flesler (FADU-UBA) on design, memory and justice in forensic medicine, and Raquel Noronha (UFMA), who coordinated the launch of the book Design and Gender: collective teaching experiences.

ver evento
PPDESDI Doutorado

Esdi de cota: experiences of quota students in a design school

Esdi de cota: experiências de alunos cotistas em uma escola de design”, objetiva expor, através do relato de alunos e ex-alunos da Escola Superior de Desenho Industrial (Esdi/UERJ), por quais transformações o ensino e o campo do design passam com o estabelecimento das políticas de cotas, principalmente no que se refere às relações de raça, classe e territorialidade. A tese também leva em consideração as narrativas ligadas ao pioneirismo do ensino de design no Brasil em Nível Superior, ligado à fundação da Esdi, e o estabelecimento pioneiro da política de cotas na UERJ, Universidade à qual a Escola está vinculada. Neste sentido, o trabalho chama atenção para tensões relativas ao ensino de design, estreitamente atrelado a uma narrativa estética hegemônica e eurocentrada, e as contradições apresentadas por uma sala de aula diversa em experiências e territorialidades.

15 fev 2023
Imaíra Portela de Araújo Medeiros

Tese - Imaíra Portela de Araújo Medeiros - 2024 - Completa.pdf

comunidades de aprendizagem

programas de ação afirmativa

Bruno Viana de Andrade

Marcos Martins Borges

Ruth Espinola Soriano de Mello

Processos de criação

PPDESDI Doutorado

Objects of residual creation: creative processes in design as a facilitating device for awareness and social dialogue

A pesquisa pretende investigar as possibilidades e características de objetos-processo de design, propostos com o nome de objetos de criação residual durante minha pesquisa de mestrado. Tais objetos são trazidos aqui como parte do processo de entendimento acerca de uma realidade externa, dando-se como resultado secundário e consequência material de um pensamento abstrato ou como reflexo da percepção de um contexto ou ambiente.

Raíssa Joanna Vítola Albuquerque
1... 388 389 390 391 392... 401