--gray-1
--gray-2
--gray-3
--gray-4
--gray-5
--red-1
--red-2
--red-3
--red-4
--red-5
--yellow-1
--yellow-2
--yellow-3
--yellow-4
--yellow-5
--green-1
--green-2
--green-3
--green-4
--green-5
--blue-1
--blue-2
--blue-3
--blue-4
--blue-5
--purple-1
--purple-2
--purple-3
--purple-4
--purple-5
PPDESDI Mestrado

Design: softening creative blocks at design meetings within the scope of socio-environmental vulnerability

description

O objetivo principal deste trabalho é a apresentação de conjunto de orientações que permita mitigar conflitos criativos durante reuniões de projeto. A contribuição está em cartilha que contém princípios de conduta gerencial para a orientação de designers (graduados ou não) que se reúnem com fins de identificar (definir/delimitar) problemas; e de preparar (direta/indiretamente) estratégias de como resolvê-los, particularmente, em comunidades em situação de vulnerabilidade socioambiental. Dentre os objetivos secundários, destacam-se: (i) apresentar listas de aspectos educacionais que facilitam o surgimento de bloqueios à criatividade; (ii) apresentar classificações dos tipos de reuniões de projeto mais comuns à orientação de solução de problemas em comunidades vulneráveis socioambientalmente. (iii) apresentar características de perfis culturais e profissionais dos participantes dessas reuniões; (iv) apresentar as táticas procedimentais criativas e técnicas operacionais projetuais capazes de mitigar o risco de insucesso em ações de melhoria de dadas comunidades; (v) apresentar estudos de estágios do desenvolvimento de projetos; etapas e fases do processo criativo para localizar pontos de conflitos; (vi) apresentar as principais ideias e comportamentos para desempenho exemplar em reuniões de projeto de produto; (v) apresentar aspectos de expressão gráfica humana como forte instrumento de registro de ideias em reuniões de projeto; (vi) apresentar códigos referenciais de conduta criativa e projetual, cujos modelos, em outras comunidades, produziram efetivos resultados criativos.

descriptionEnglish

The main objective of this work is the presentation of a set of guidelines that allows to mitigate creative conflicts during design meetings. The contribution is in a booklet that contains management principles for the guidance of designers (graduated or not) who come together for the purpose of identifying (defining / delimiting) problems; and to prepare (directly / indirectly) strategies for how to solve them, particularly in socially and environmentally vulnerable communities. Among the secondary objectives, the following stand out: (i) list and understand educational aspects that facilitate the emergence of blocks to creativity; (ii) classify the most common types of design meetings into problem-solving orientation in socio-environmentally vulnerable communities. (iii) characterize the cultural and professional profiles of participants in these meetings; (iv) envisage creative procedural tactics and operative design techniques capable of mitigating the risk of failure in actions to improve communities; (v) study stages of design development; phases and steps of the creative process to locate conflict points; (vi) list key ideas and behaviors for exemplary performance in product design meetings; (v) to value aspects of human graphic expression as a strong tool for recording ideas in design meetings; (vi) to codify referential of creative and design conduct, whose models in other communities have produced effective creative results.